Roşiile uscate

wild-rice-with-sun-dried-tomatoes

Roşia, Solanum lycopersicum, este o plantă din familia Solanaceae, nativă a sudului Americii de Nord şi nordului Americii de Sud, având un areal natural de extindere din centrul Mexicului pînă în Peru.

Este o plantă perenă, crescută adesea în climate temperate ca o plantă anuală, atingând frecvent între 1 şi 3 m înălţime, cu un trunchi mai mult ierbos, care creşte de cele mai multe ori, ca orice altă plantă căţărătoare, pe tulpinile altor plante, pe beţe sau garduri.

Roşiile sunt bogate în substanţe minerale şi vitamine, conţin mai ales vitaminele B1, B2, B3, B6, B9, E şi o mare cantitate de vitamina C: un puternic antioxidant care reduce daunele oxidative. Totodată, conţin unul dintre cei mai puternici antioxidanţi: licopenul. Acesta stimulează sistemul imunitar ajutând organismul să lupte împotriva infecţiilor. Licopenul din fructele şi legumele roşii are un rol esenţial în prevenirea şi tratarea multor afecţiuni ale organismului, protejează ADN-ul celular, iar cel mai ridicat nivel de licopen se găseşte în roşii. Urmează apoi, pepenele roşu, ardeii iuţi roşii, grepfruitul roşu, sfecla roşie, ridichile, merele roşii, strugurii roşii şi vinul roşu, piersicile şi caisele.

În plus, roşiile reglează metabolismul ţesutului osos şi influenţele hormonale asupra osului datorită conţinutului bogat în minerale şi vitamine. Atît obezitatea cât şi diabetul de tip II pot fi combătute prin consumul de roşii. Acest lucru nu înseamnă că dacă veţi consuma doar roşii veţi elimina surplusul de kilograme, însă o dietă echilibrată care să conţină zilnic o roşie vă va ajuta în lupta contra kilogramelor în plus.

Roşiile se deteriorează rapid după ce sunt culese deoarece au un conţinut mare de apă. Îndepărtarea apei prin procesul de uscare ajută la conservarea roşiilor şi la păstrarea aromelor. Uscarea realizată natural, la soare, este fără îndoială cea mai veche metodă de conservare a legumelor şi fructelor. Ulterior, tehnica uscării a progresat prin utilizarea căldurii produsă de arderea lemnului în cuptoare adecvate. Tehnologia modernă permite realizarea deshidratării fructelor şi legumelor la temperaturi din ce în ce mai mici. Fructele şi legumele deshidratate, ambalate corespunzător, se pot păstra foarte bine timp îndelungat.

Uscarea roşiilor este un proces economic, iar rezultatul este savuros. Mai mult decât atât, roşiile uscate la soare conţin nutrienţi importanţi care oferă organismului o serie de beneficii. Sunt bogate şi în potasiu, esenţial pentru contracţiile musculare şi transmisia impulsurilor nervoase. În timpul procesului de uscare nu-şi pierd sursa importantă de vitamine din complexul B, thiamina, riboflavina şi niacina. Roşiile uscate mai conţin şi vitamina K, necesară pentru coagularea sângelui şi reglarea mineralizării oaselor.

Pot fi conservate şi în ulei de măsline împreună cu alte ingrediente: rozmarin, busuioc, ardei sau usturoi. De cele mai multe ori sunt utilizate ca un ingredient gourmet într-o mare varietate de reţete.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: